Speciale nieuwsbrief over ons project KIJKJE BIJ DE BUREN

Het project over andere culturen is in volle gang. Uit de verschillende lokalen komen geuren en klanken die we niet iedere dag meemaken. Voor de kinderen een leerzaam project dat valt onder het vak WereldoriŽntatie. Hieronder alvast een voorproefje vanuit iedere groep. Maar op donderdag 31 maart kunt u het zelf meemaken. We sluiten dan het project af tussen 18.00u en 20.00u. U bent van harte welkom. Grootouders, buren, vrienden, belangstellenden uit het dorp ook………. U kunt deze mail naar hen door laten sturen. Hoe dit moet staat helemaal onderaan deze brief.


Groep A1 werkt over de boerderij

Deze allerkleinsten van onze school gaan met dit project niet over de landsgrenzen heen. Zij werken over de boerderij, en dat is voor veel kinderen al een hele nieuwe wereld. In de klas worden zaden ontkiemt, en geproefd........Verder zijn de kinderen vol van de jonge dieren die in dit voorjaar geboren worden. Natuurlijk staat een bezoek aan de kinderboerderij nog op ons wensenlijstje. Daar hoort u zeker binnenkort van!


Groep 1/2 werkt over ItaliŽ

Een aantal kinderen is daar op vakantie geweest en Italiaans eten kennen we allemaal! We zijn begonnen met het maken van Italiaans ijs. Eerst hebben we samen alles afgewogen en gemengd. Daarna het mengsel in de ijsmachine gedaan en na een half uurtje konden we smullen van ons zelfgemaakte ijs. We hebben de Italiaanse vlag bekeken en nagemaakt, ijsjes gevouwen, venetiaanse maskers gemaakt en ook onze taal- en rekenactiviteiten staan in het teken van ItaliŽ. Deze week zijn we begonnen met het inrichten van een Italiaans restaurant in onze klas. Het restaurant is nog niet af, maar groeit elke dag een beetje. Hoe bestel je iets van de menukaart, hoe heet die meneer of mevrouw bij wie je bestelt, hoe dek je de tafel enz. Dat zijn allemaal dingen die we in ons restaurant gaan oefenen. Het is leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen zijn en wat ze allemaal meenemen van huis voor de thematafel of het restaurant.
De komende week gaan we de toren van Pisa nabouwen van doosjes en wc rolletjes en ook het zelf maken van een pizza staat nog op het programma.


Groep 2/3a werkt over China

We hebben al heel veel geleerd over dit land. We hebben echte Chinese schilderijen gemaakt met Chinese kwasten. En bij het schilderij kwam een echte Chinese stempel. Ook hebben we in de klas rijst in een bakje watten gedaan. En als je nu heel goed kijkt, zie je dat de rijst kleine groene puntjes krijgt. De rijst gaat kiemen. We hebben allemaal een Chinese hoed gemaakt. De Chinezen dragen die hoed als ze op het land werken, die beschermt hen tegen de felle zon.
Op de foto zie je dat Sifra een Chinees woordenboek maakt met de vertaling er ook nog bij.


Groep 2/3b werkt ook over China

Wij werken ook over het land China. Het kijkje bij de buren is dus eigenlijk een kijkje over de muur. We hebben al over het land gepraat en over de rijst die daar verbouwd wordt. Deze week zijn we druk met die lastige Chinese letters, of eigenlijk karakters. Het eten en de kleding en Chinese sporten komen de volgende weken aan bod.
We hebben al ontzettende veel spullen van China in de klas: kleding, hoeden, bamboe, een theeservies, een echte penselen set compleet met inkt en stempels die de chinezen gebruiken om de karakters te maken, foto’s van vaders, moeders, ooms en vrienden die in China geweest zijn met bijvoorbeeld de Olympische Spelen. We gaan proberen of we ook nog naar een Chinees restaurant kunnen gaan of een ander uitje kunnen bedenken. Als u suggesties heeft ……?


Groep 4 werkt over India

Dat is een land hier heel ver vandaan. Op het digitale schoolbord zochten we op waar het land precies ligt. We ontdekten dat er in India veel anders is dan in Nederland: de kleding, het eten, de godsdienst, de kunst, het klimaat. Hierover lazen we in boeken en op de computer. We schrijven er teksten over en maken er lesjes van. Ook leerden we een echt Indiaas recept en proefden we echt Indiaas eten. Dat is wel pittig, maar ook erg lekker. We maakten Indiase kunst. Op papier en sommige kinderen kregen kunst op hun handen met henna. En natuurlijk oefenen de meisjes met de Sari. De prachtige jurken van de vrouwen in India, wat gewoon wordt gewikkeld van een lap. We hoorden ook over de kinderen van India, die net als wij graag spelen en naar school gaan. Maar de arme kinderen in India moeten werken. Gelukkig zijn er mensen die geld geven en zo kunnen veel kinderen toch naar school. Die scholen zijn niet zo mooi als onze Airborneschool.
In de klas maakten we een restaurant, met een menukaart met Indiase gerechten. We spelen dat we in een echt deftig restaurant zijn, met een ober en een kok.


Groep 5 ontdekt de buren in Europa

De kinderen van groep 5 zijn enthousiast begonnen aan het project. Ze willen gaan ontdekken hoe het bij onze ‘buren’ in Europa (Zwitserland, Frankrijk, ItaliŽ en Spanje) gaat op gebied van zang, dans en muziek, kleding en voeding. Er zal een heuse Eiffeltoren in de klas komen en er is al geknutseld aan maskers, ski-pistes en sombrero’s. Afgelopen vrijdag konden we op school ‘live’ gaan kijken en luisteren naar de kunsten van een flamenco-danseres met een gitarist. Dat was erg indrukwekkend.

We zijn bij pizzeria Mare et Monte geweest en hebben daar de kunst afgekeken en uitgeprobeerd van het pizza bakken. Uiteraard is er ook geproefd!!
Meer foto’s staan op de website.


Groep 6 werkt over Noord-Amerika.

Noord-Amerika is een groot werelddeel met veel verschillende bevolkingsgroepen.
Vandaar dat we hebben gekozen voor de oorspronkelijke bewoners: de Indianen en hun eeuwige rivalen de Cowboys. De kinderen gaan onderzoeken hoe de leefgewoontes zijn van deze groepen. Wat aten ze, welke gerechten waren dat, wat heb je er voor nodig etc. Welke kleding droegen ze, wanneer droegen ze die kleding, droegen ze ook maskers en hoe zagen die er dan uit. Welke muziek en dans hadden ze? Kunnen wij ook zo’n dans uitvoeren?
Kortom; deze en nog andere vragen gaan ons hopelijk een antwoord geven op de leefwijze van de Indianen en Cowboys.


 

 

 

 

 

 

 

Groep 7 werkt over Afrika

We hebben in groepjes een land gekozen uit dit mooie continent. We zoeken informatie over dans, muziek, kleding, eten en drinken, bezienswaardigheden, verhalen. We hebben geleerd wat fair traide is. Vrijdag gingen we met z'n allen naar het Afrika museum in Nijmegen. We gingen het museum bekijken, speuren, een workshop volgen op zoek naar ons eigen land. De kinderen waren erg enthousiast.
Ook zijn we echte Afrikaanse maskers aan het maken. Kortom, nog een hoop leuke dingen te doen.

 

 

 

 

 

 


Groep 8 werkt over Japan

In groep 8 wordt er flink wat afgetypt en geschreven. Ook de creawerken beginnen al aardig vorm te krijgen. In groep 8 komen de volgende landen voorbij: Japan , Cambodja, Vietnam, Indonesie, Korea, China. Van deze landen zoeken wij verschillende dingen op, bijvoorbeeld: cultuur, sport, toeristische trekpleisters, godsdiensten, dans, muziek, eten, maskers.
Ook zoeken we verhalen over deze landen en maken er een werkstuk over.
Op deze manier ontdekken we heel veel dingen die we nog helemaal niet wisten.
We werken in groepjes en moeten dus ook goed samenwerken.
Verder hebben we ook nog als onderwerp Fair Trade, dat is super belangrijk als je over "Kijkje bij de buren" werkt. U weet daar misschien nog niet zoveel van,maar wij al wel. We zijn dus nog met veel dingen bezig en vinden het heel leuk.


Afsluiting

Tijdens de afsluiting zal  een Fair Trade kraam aanwezig zijn met verantwoorde producten.De kinderen in de bovenbouw hebben hier een gastles over gehad. Verder hebben wij de wereldwinkel uitgenodigd om een kraam in te richten. Vergeet dus uw portemonnee niet...........

Graag tot ziens op 31 maart!
Leerkrachten en kinderen van de Airborneschool

 

Klik hier voor een printversie maar deze is zonder foto's!

 

 

 

Meer nieuwsbrieven...

Bram Streeflandweg 53 6871 HV Renkum 0317 - 312567 of bij geval van nood 06 48963016 - directie@airborneschool.nl